Follow me on Twitter : @bamnablog

Wednesday, October 29, 2008

Aplikasi Portable

Mesti korang dah pernah dengar pasal aplikasi portable. Bagi yang tak pernah dengar, mesti macam² persoalan yang timbul, tak perlu instalasi ke? boleh main copy paste je ke? Aplikasi Portable ialah perisian yang telah dikonversikan supaya dapat dijalankan dalam mana² drive seperti Flash drive atau lain² drive.

Portable software has received its biggest boost from John T. Haller and his PortableApps.com site, which includes several ports of popular programs, including Firefox Portable. Aik! Kejap melayu kejap omputeh ni. He also offers two powerful free suites, one standard version (that includes OpenOffice.org Portable) and a light version (that swaps in AbiWord Portable). Ikut suka aku la nak tukar bahasa.Hahaha.

Senarai Aplikasi Portable yang best:-

GIMP Portable - Photo and Image Editor
Firefox Portable - the award-winning web browser
VLC Media Player Portable - Plays most audio and video formats
Sumatra PDF Portable - a lightweight PDF viewer
ClamWin Portable - Antivirus on the go

Anda juga boleh menjadi otai seperti Haller ni dengan membuat aplikasi portable anda sendiri menggunakan perisian AppCompactor sahaja.














Source: http://www.PortableApps.com

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...