Follow me on Twitter : @bamnablog

Sunday, January 30, 2011

[PTPTN] Helah Dalam Sistem Ujrah

[PTPTN] Helah Dalam Sistem Ujrah
super sensitif: baca atas risiko sendiri. Ini adalah pendapat peribadi dan bukan pendirian rasmi AFN

Salam,


1- Setelah meneliti dokumen PTPTN dalam sistem Ujrah, saya mempunyai beberapa perspektif seperti yang akan dibentangkan.

2- Perubahan sistem 3% kepada 1% yang dinamakan sistem Ujrah sebenarnya mempunyai helah tertentu yang harus diketahuï sebelum diisi.

3- Baki yang dikira bukan baki semasa, tetapi adalah baki pada tahun tertentu, dalam kes ini Jun 2008.

4- Perjanjian yang adil sebenarnya hendaklah menggunakan jumlah asal pinjaman seperti yang terdapat dalam perjanjian asal.

5- Menggunakan baki pada tarikh yang berlainan sebenarnya menimbulkan keraguan, contohnya apabila peminjam telah meminjam pada tahun Jun 2000 hingga Mei 2003 (selama 3 tahun).

6- Dalam kes ini, peminjam telah dikenakan kos sebanyak 3% dari tahun 2003 hingga 2008.

7- Justeru, jika pinjaman asal bernilai RM 24000, dengan dicampur dengan kos di atas (3 % x 5 tahun) akan bernilai RM 24000 + RM 3600.

8- Dengan anggapan peminjam belum lagi membayar sebarang jumlah sehingga tarikh tersebut, jumlah yang dinilai dalam perjanjian ini sebenarnya bernilai RM 27600.

9- Melaluï sistem Ujrah, peminjam akan dikenakan 1% daripada jumlah (RM 27600) ini bernilai RM 276, selama 126 bulan iaitu 10.5 tahun.

10- Justeru, peminjam akan dikenakan tambahan sebanyak RM 276 x 10.5 iaitu RM 2898.

11- Maka jumlah sebenar yang dikehendaki dibayar oleh peminjam adalah RM 27600 + RM 2898 iaitu RM 30498.

12- Maka peminjam akan membayar RM 30498 setelah meminjam sebanyak RM 24000.

13- Ini melibatkan pertambahan jumlah sebanyak RM 6498 daripada jumlah asal pinjaman, atau 27.075% daripada jumlah asal.

14- Sebenarnya, setelah dikira, sistem ini adalah satu helah bagi PTPTN mendapatkan kembali bayaran balik dengan cara potongan gaji.

15- Setelah menandatangani perjanjian sistem Ujrah ini, peminjam akan membayar secara potongan gaji tanpa boleh mengelak daripada membayar pinjaman ini.

16- Ini bermakna, keuntungan adalah kepada PTPTN, yang mengambil 27.075% daripada pinjaman asal, DAN pembayaran on-time melaluï potongan gaji.

17- Saya melihat ini sebenarnya adalah helah untuk memaksa peminjam membayar melaluï potongan gaji, dan bukan sebagai satu “ihsan” untuk mengurangkan beban peminjam.

18- Saya melihat ini adalah helah bagi memastikan peminjam yang selama ini hanya membayar RM 50 sebulan, yang entah bila akan habis membayar pinjamannya, akan membayar RM 200+ sebulan mulaï tarikh sistem Ujrah diluluskan.

19- Lebih menguntungkan pihak PTPTN, ia akan berlaku secara clean atas topeng Syari`ah.

ألا ترون يا من وافق لهذا أنه ربا مبينا وغشا مخفيا؟

WaLlahu a`lam.


Sila rujuk juga artikel berikut:
al-fikrah.net/index.ph...mp;t=19473

Thursday, January 27, 2011

Remeh temeh cerai

Di sebuah kampung terdapat sebuah pokok yang umurnya melebihi umur kampung tersebut. Semasa kampung tersebut di buka, pokok itu telah wujud dan penduduk menngambil keputusan untuk membiarkan sahaja sehinggakan ia menjadi semakin membesar.

Sejak kewujudannya sehingga kini, pokok tersebut tetap berdiri teguh dan tidak pernah menunjukkan tanda-tanda akan musnah walaupun seringkali di panah petir dan dilanda banjir besar beberapakali.

Sehinggalah pada suatu hari secara tiba-tiba pokok itu gegur ke bumi dengan sendirinya tanpa disebabkan punca-punca yang besar.

Penduduk tertanya-tanya mengapakah pokok itu boleh tumbang, sedangkan selama ini bermacam bencana yang menimpanya, tetapi ia tetap berdiri teguh dengan penuh bangga.

Setelah disiasat oleh beberapa orang penduduk, mereka mendapati pokok itu tumbang kerana disebabkan oleh sejenis serangga yang disebut kumbang yang telah memakan pokok tersebut secara perlahan-lahan sejak sekian lama tanpa disedari oleh penduduk di situ.

Kumbang-kumbang itu telah memakan bahagian pokok itu yang selama ini dibaluti oleh kulitnya yang keras itu.

Akhirnya, dalam masa yang singkat, pokok tersebut telah tumbang, tersembam ke bumi hanya kerana disebabkan kumbang-kumbang yang kecil saiznya.

Dalam sebuah hadis yang mahsyur, Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Jauhilah dosa-dosa kecil kerana jika ia telah bertompok-tompok pada seseorang maka ia akan merosakkan orang itu “

Seorang hakim di Chicago bernama Dan Joseph Sabeth yang pernah menjadi penasihat perkahwinan telah berjaya membantu 40000 pasangan yang tidak bahagia mengatakan sebahagian besar ketidakbahagiaan dalam perkahwinan disebabkan oleh hal yang remeh-temeh atau perkara-perkara kecil.

Manakalah Frank S. Hogan, seorang penguasa daerah di New York Country mengatakan sebahagian kes-kes yang telah dilaporkan ke jabatannya berkaitan hal-hal yang kecil saja seperti pertengkaran antara anggota keluarga, atau kerana disebabkan selisih faham sehingga menyebabkan saling menghina antara satu sama lain, atau kerana tersinggung, atau kerana terkesan disebabkan isyarat-isyarat badan.

Dan perkara-perkara kecil seperti di atas tadilah telah membawa kepada beberapa kes besar seperti pergaduhan dan pembunuhan.

Di negara kita sendiri apa kurangnya. Sama seperti di Barat yang mana saban hari di dada-dada akhbar dan seperti yang dilaporkan dalam berita di televisyen tentang pergaduhan dan pembunuhan yang hanya bermula dengan hal yang kecil dan kadangkala tidak masuk dek akal.

Misalannya, bergaduh sehingga berbunuhan kerana masalah perselisihan pendapat. Bila mula berbeza pendapat, masing-masing mula menghina antara satu sama lain, dan akhirnya menyebabkan kepada pergaduhan yang penamatnya menyebabkan salah seorang daripada mereka terkorban.

Ini bukan cerita dongeng, tetapi inilah realiti yang sedang melanda masyarakat di negara kita.

Mari kita fikirkan bersama, mengapa semua ini berlaku. Dari hal-hal yang kecil dan remeh-temeh, akhirnya ia menjadi masalah besar dan membinasakan.

Jawapannya mudah sahaja, ini semua berlaku kerana kita sering memperbesarkan hal-hal yang kecil sehingga menjadi besar dan seterusnya memusnahkan diri kita sendiri. Contoh-contoh di atas menunjukkan kepada kita betapa hal yang kecil dan temeh-temeh telah menyebabkan banyak perkara besar telah berlaku.

Hal-hal kecil dan remeh temeh ini perlulah kita tangani dengan berkesan agar ia tidak menguasai diri kita.

Misalnya dalam rumahtangga, pasangan suami isteri haruslah pandai menilai sesuatu isu yang berlaku dalam rumahtangga mereka. Jangan biarkan hal-hal yang remeh temeh membelenggu kerukunan rumahtangga mereka.

Misalnya seorang suami merasa sakit hati kerana isterinya suka tidur berdengkur. Hampir setiap malam tidurnya terganggu kerana bunyi-bunyian yang keluar dari rongga mulut dan hidung isterinya.

Dalam hal ini, sebelum situasi menjadi semakin rumit disebabkan hal yang begitu remeh, si suami perlulah menilai hadis ini yang berbunyi :

“Janganlah seorang suami mukmin membenci isterinya yang mukminah, jika ia tidak menyukai salah satu sifat isterinya, tentu ada satu sifat lain yang akan menyenangkannya” ( Muslim ).

Ya, si suami jangan biarkan satu sifat yang buruk pada pandangannya itu untuk menafikan lain-lain sifat yang baik pada diri si isteri. Bertenang sekejap, fikirkan secara perlahan-lahan apakah kebaik-kebaikkan si isteri padanya.

Masakan tiada bukan. Pasti ada dan jangan menafikannya. Jangan biarkan ego seorang suami menguasai diri anda. Dari sepuluh sifat si isteri misalnya, masakan tiada satupun yang baik pada pandangan mata anda.

Dia basuh pakaian anda, masakkan makanan yang lazat-lazat untuk anda, mengemas rumah setiap hari walaupun penat bekerja dan bermacam-macam lagi yang lakukan si dia untuk anda.

Kenapa hanya satu masalah yang kecil, menyebabkan mata anda tertutup untuk melihat perkara yang lebih besar. Fikirkanlah bagaimana Saidina Umar menilai pengorbanan isterinya dengan mendiamkan dirinya ketika dia dibebeli isterinya.

Lemahkah Umar?

Tidak, dia pahlawan hebat, bukan sahaja manusia yang takutkannya, malah syaitan juga melarikan diri bila bertembung dengannya. Dia juga sahabat Nabi yang yang mulia dan dijamin syurga.

Tetapi mengapa dia bertindak begitu?

Tidak lain tidak bukan kerana dia menghargai isterinya dan menerima kelemahan yang ada pada isterinya.

Pada suami di luar sana, anda bagaimana?

Fikir-fikirkanlah.

Apa jalan penyelesaiannya?

Mudah sahaja jalannya, bersihkan jiwa dan bukalah minda kita dengan seluas-luasnya agar kita dapat melihat sesuatu isu dan perkara itu dengan lebih tenang, matang dan menurut pandangan akal yang berlandaskan Islam dan sunnah Nabi.

Jangan biarkan fikiran kita terus dikuasai hal-hal yang remeh-temeh sehingga menjadikan minda kita tertutup rapat dan sentiasa menilai sesuatu perkara dan isu itu dengan nilaian yang negatif yang hanya bersandarkan kepada tanggapan semata-mata dan nafsu yang sering memandu kita ke arah kejahatan yang akhirnya akan membinasakan diri kita sendiri.

Ingat, syaitan sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan anak adam kerana itu janjinya hingga kiamat kelak. Akhir bicara, bersabarlah dengan setiap apa yang telah Tuhan tentukan buat kita.

Nasib anda beradadi tangan anda sendiri. Hanya anda yang mampu mengubahnya dengan izin Allah.

Selamat berubah kepada Kehidupan Baru

Wallahua’lam

Source: via email

Wednesday, January 26, 2011

Rumusan Kuliyah Ustaz Azhar Idrus

Kuliyah di masjid Pulau Ketam

‎-sekurang2nye 9 tahun baru baligh..klau darh kluar sblum tu bukan darah haid..
-sekurang2nye paling lama 15 hari,klau 16 hari itu darah istihadah..
-klau tgh solat,darah haid kluar serta merta kena berhenti..haram pegang quran..Jumhur ulama’... mengatakan haram bagi perempuan haid membaca al-Quran.
-boleh lalu dlm masjid,tp xleh berhenti..cntoh tertinggal barang dlm msjid,ambik je barang trus blik..xleh duduk..

kita wajib tahu bila kita lahir dlm kalendar Islam..nak tahu klik sni
http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar

soal jawab

1.majlis ilmu lebih afdal dari majlis zikir.
2.bidaah klau perempuan yg membaca doa dgn suara kuat diklangan lelaki..
3.ayam kfc-klau ada darah mengalir haram kita mkn..drh itu najis..klau darah dlm urat dimaafkan pd syarak..boleh m...kn..
4.sunat ckp ktika "majlis mkn"..makruh bercakap ktika mengunyah mknan..
5.budak2 menyanyi boleh..tp klau mak ayah bercita2 nak jd kan anak sbagai penyanyi itu haram..

wallahualam..



Ustaz Azhar Idrus Surau Ladang 20Safar selasa 25/1/2011

Bab Solat Jenazah

-makmun masbuk(MM)-cthoh imam takbir ke 3 baca doa,kita dtg lewat takbir pertama baca al-fatihah..sunat tak angkat jnazah..biar MM slesai solat dhulu..klau angkat MM tgh solat,dah sah..
-jnazah lelaki sunat kpalanye brada di dpn imam..klau pempuan dkat pinggang nye..kalau terbalik pun xpe,dah sah,tp xikut sunnah..
-mayat ade ramai,sunat buat skali gus.klau dtg satu satu,yg dtg dahulu brade dihadapan klau semua llaki..klau bercmpur,lelaki dewasa brada dihadapan,kemudian perempuan,kmudian kanak2..susun ikut berlapis.bukan mlintang..
-klau ade yg warak,warak dlu brade dihadapan imam..walaupun ade menteri kena duk blakg..bukan ikut pangkat,tp ikut ketaqwaan seseorg..
-sunat solat jenazah di masjid kalu dia ahli masjid..sebab itu last dia dtg ke masjid..
-sunat buat 3 saf..kena dpt syafaat..lg ramai lg bagus..kerana makin diperkenankan doa..
-org yg syirik doanye tidak ditrima.oleh itu jgn bg ada org yg syirik solat jenazah..

lain-lain sbgai tmbahan

-bg jin makan xpe..tp percaya kat jin tu dpt menjaga kite itu yg haram..syirik..
-tgok bdminton tu harus,tp blajar agama tu wajib..tgok bdminton smpai dop g surau..brat nanang...
-yakin dgn phD dpt memberi kesenangan,harta bg kesenangan dimasa hdpan itu adalah syirik..
yg betulnye hnya Allah sahaja yg memberi kesenangan..
-ayam lebih mulia dari manusia..sblum subuh ayam dah bangun..tp manusia..pkul 7 baru bangun..


Kitab Bahrul Mahzi

1.mlaknat ayam tgh berkokok itu ditegah oleh syarak..pd satu ketika sahabat Nabi s.a.w. tlah melaknat ayam yg tgh berkokok..lalu nabi menegurnye..biarkan ia berkokok krana ia menyeru manusia utk solat..
-ayam nmpk malaikat rahmat..oleh itu mintalah rahmat dari Allah ktika ayam tgh berkokok..
-kutu anjing pun xleh laknat..
-jgn sebut "laknat" atau "celaka" pd haiwan..marah skalipun,biarlah berpada2.


sources: Akhi Akmal

Tuesday, January 25, 2011

GEOGRAPHY OF WOMEN

Between the ages of 15 - 20 a woman is like Africa.

She is half discovered, half wild.

Between the ages of 20 - 30 a woman is like America.

Fully discovered and scientifically perfect.

Between the ages of 30 - 35, she is like India & Japan.

Very hot, wise and beautiful !!!!!!!!!

Between the ages of 35 - 40 a woman is like France.

She is half destroyed after the war but still desirable.


Between the ages of 40 - 50 she is like Germany.

She lost the war but not the hope.

Between the ages of 50 - 60 she is like Russia.

Very wide, very quiet but nobody goes there.

Between the ages of 60 - 70 a woman is like England.

With a glorious past but no future.

After 70, they become Siberia.

Everyone knows where it is, but no one wants to go there.

DALAM HATI ADA TITIK AIS

Dalam sebuah syarikat pengangkutan kargo menggunakan kereta api ada seorang pegawai, bernama Nik. Dia sangat rajin bekerja, dan sangat bertanggung jawab. Tetapi dia mempunyai satu kekurangan, iaitu dia merasakan tidak mempunyai harapan apapun terhadap kehidupannya. Dia melihat dunia ini dengan pandangan kelam tanpa harapan langsung.

Pada suatu hari semua kawan-kawan sekerjanya bergegas untuk merayakan hari ulang tahun kelahiran bos mereka. Mereka semua pergi dengan cepat dan tergesa-gesa. Dengan tidak sengaja Nik yang sedang bekerja terkunci di sebuah bilik sejuk kontena pengangkutan ais yang belum sempat dibetulkan. Nik menjerit, memukul pintu dengan kuat sambil meminta tolong, namun hampa kerana kesemua rakannya sudah pun pergi merayakan ulang tahun kelahiran bosnya. Maka tidak ada yang mendengar jeritan pertolongannya.

Tangannya sudah merah dan bengkak-bengkak memukul pintu itu, suaranya sudah serak akibat menjerit kuat, tetapi tetap tidak ada orang yang mempedulikannya. Akhirnya dia terduduk di dalam sambil menghelakan nafas yang panjang.

Semakin dia berfikir semakin dia merasa takut, dalam hatinya berkata: Dalam kontena sejuk pengangkut ais suhunya pasti di bawah 0 darjah, kalau dia tidak segera keluar dari situ, pasti akan mati kesejukan. Dia memaksakan diri dengan tangan yang gementar kesejukan, mencari secarik kertas dan sebatang pen, menuliskan surat wasiatnya.

Keesokan harinya, semua petugas pun datang bekerja. Apabila mereka membuka pintu bilik sejuk dalam kontena pengangkut ais tersebut, mereka sangat terkejut menemui Nik yang terbaring di dalam. Mereka segera menghantar Nik ke hospital untuk rawatan, tetapi malangnya Nik sudah tidak bernyawa lagi. Tetapi yang paling mereka terkejut adalah, bekalan elektrik ke bilik sejuk untuk menghidupkan mesin itu tidak dibuka, dan dalam bilik kontena yang besar itu cukup oksigen di dalamnya. Dan yang paling menghairankan mereka adalah suhu dalam bilik itu 28 darjah C saja. Tetapi Nik mati "kesejukan"!

Nik bukanlah mati kerana suhu dalam kontena terlalu rendah tetapi dia mati kerana ada titik ais di dalam hatinya. Dia sudah menghukum dirinya dengan hukuman mati. Bagaimana dia dapat hidup terus?

Percaya pada diri sendiri adalah sebuah perasaan hati. Orang yang mempunyai rasa percayaan diri tidak akan terus putus asa, dia tidak akan terus berubah sedih terhadap keadaan hidupnya yang jalan kurang lancar dan berjaya.

Tanyalah pada diri kita sendiri, adakah diri kita juga selalu memutuskan bahawa kita tidak mampu untuk melakukan suatu perkara, sehingga kita kehilangan banyak kesempatan untuk berjaya? Kehilangan banyak kesempatan untuk belajar berdikari? Untuk jadi lebih mengerti tentang kehidupan ini?

Yang mempengaruhi semangat kita bukanlah faktor-faktor dari luar, melainkan dalam hati kita sendiri. Sebelum berusaha, kita sudah dikalahkan oleh diri kita sendiri. Biarpun ada banyak bantuan yang diberikan kepada diri kita, ia tetap tidak akan membantu jika kita berfikiran negatif setiap masa.

The google story

Author : http://www.thegooglestory.com

Article source : http://www.dctorrent.com/showthread.php?p=468637

Just completed reading " The google story" by David Wise. Quite an eyeopener on how Serjey and Larry managed to make their dreams into a $80 billion giant. The journey from the Stanford lab to the gates building to the garage to googleplex is worth a read however, some portion of the book might have been better with a more detailed take. Take the case where Overture sues Google for infringement of its propriety ad selling mechanism. Felt somehow lost as I had no idea who was Overture and why on earth did they not capitalize on their patented solution or the case where the founders had no interest in hiring a CEO but were being forced by Kleiner Perkins and Sequoia Capital. Somewhere the seriousness and implications of Larry's and Brin's decision on Googles future was not really discussed to extent that would have made a serious reader satisfied. Anyway's heres my 10 point gyan to anyone interested in knowing a bit about Google and its founders.

****************

1)Google is a mis-spelt word. The original word is Googol which means 1 followed by 100 zeroes.


****************

2)Larry Page's brother Carl page also sold his internet company during the dot com era for an eye popping $500 million.

****************

3)Google's ad model was originally developed by a company named Overture ( Now a Yahoo company)

****************

4)From their original hostel at Stanford, Larry Page and Sergey Brin were shifted to a newly constructed building named William Gates building.

****************

5)Though a tech company Google followed the practices of media companies during its IPO. To protect itself from unwanted takeover threats the company issued class A and B types of shares. Valued similarly the two classes of shares differed only in their voting rights. The company also developed an auction based system of allotting its stake to prevent unwanted volatility just after listing.

****************

6)Google had lost the Amazon Europe ad deal to Yahoo. Larry and Serjey were traveling on their private jet when they got this news. With much persuation the founders arranged a secret meeting with Amazon's CEO. Google raised its bid to such a level that Yahoo was eventually forced to back out of the deal saying that it did not make business sense for the latter.

****************

7)Google's inhouse chef Charlie Ayers is one of the few chefs in the world who became a millionaire by selling personal Google shares given to him.

****************

8)Its very rare to find Kleiner Perkins and sequoia capital investing in the same venture. Larry and Sergie played a sleek game pitting the two VC'c against each other resulting in the two firms investing $12.5 million each.

****************

9)Google has a policy where employees are allowed to spend 20% of their time persuing their interests. Googlenews, Gmail and a host of other applications are a result of employee ideas which originated during this 20% time.

****************

10)Google has one of the largest hardware infrastructure and computing power in the world. This can be gauged from the fact that the company crawl the entire web and saves it in its computers. When a user searches for something, the google computers searches through the saved pages and throws out relevant results within seconds.

****************

Hentikan mengumpat

petikan utusan malaysia 19 januari 2011
Hentikan mengumpat

SALAH satu sikap buruk yang ada pada manusia adalah mengumpat atau mengatakan perihal seseorang. Ada antara kita terutamanya golongan wanita cukup suka mengumpat.

Setiap hari ada sahaja perkara yang mahu diumpatkan dan paling mereka suka apabila ia berkaitan dengan rumahtangga atau hal peribadi seseorang.


Kalau yang diumpatkan itu musuh mereka maka semakin bersemangatlah mereka mengumpat sehingga akhirnya tanpa mereka menyedari mereka tergolong dalam golongan yang melakukan fitnah.


Rasulullah SAW menjelaskan mengenai mengumpat seperti mana sabda baginda yang bermaksud:


Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya. (riwayat Muslim)


Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.


Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat. Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan.


Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya di akhirat.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:


"Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat.

(riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibban)


Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua.


Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:


"Wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan janganlah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri. (riwayat Abu Daud)


Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala.


Rasulullah SAW juga pernah bersabda yang bermaksud:


"Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering".


Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.


Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya di dunia.


Maka, dia berkata kepada Allah:


"Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab: "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".


Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberi kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis di akhirat kelak.


Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyakkanlah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat.


Justeru tinggalkan amalan buruk berkenaan. Janganlah kita melampaui batas apabila kita tidak menyukai seseorang sehingga kita sanggup memburuk-burukkkannya di belakang.

Ingatlah setiap apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan sama ada ia perbuatan baik atau sebaliknya.

Monday, January 24, 2011

Ini sebenarnya kita suka?

Kita sebenarnye lebih gembira menyambut 1hb Januari daripada 1 Muharram

Kita sebenarnye lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal

Kita sebenarnye lebih membesarkan hari Sabtu, Ahad daripada hari Jumaat

Kita sebenarnye lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan

Kita sebenarnye lebih suka lepak, tidur, tengok TV daripada sembahyang

Kita sebenarnye lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah

Kita sebenarnye lebih suka menyebut hello!.. hai!.. daripada Assalamua'llaikum

Kita sebenarnye lebih suka menyanyi dangdut daripada berwirid, bertahmid

Kita sebenarnye lebih suka memuji manusia daripada Tuhan kita sendiri

Kita sebenarnye lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama

Kita sebenarnye lebih suka ke konsert, karaoke daripada ceramah agama

Kita sebenarnye lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka

Kita sebenarnye lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada menyebut MasyaAllah

Kita sebenarnye lebih suka kemungkaran daripada berbuat kebaikkan

Kita sebenarnye lebih bangga dengan kejahilan kita daripada bersyukur dgn keimanan kita

Kita sebenarnye lebih cintakan urusan dunia daripada urusan akhirat

TETAPI...

Kita sebenarnye lebih suka menuju ke Syurga daripada ke Neraka

Layakkah kita dengan Syurga milik Allah SWT???

Wallahualam.

"Hai Kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan sementara dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal. Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalasi melainkan sebanding dengan kejahatan itu.

Dan barangsiapa mengerjakan amalan yang saleh baik laki-laki maupun perempuan sedang ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa dihisab."

(Surah Al Mu'min; ayat 39-40)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...