Follow me on Twitter : @bamnablog

Tuesday, June 18, 2013

Doa Ziarah Orang Baru Dapat Anak


Andainya hari ini anda akan menziarahi sahabat yang baru sahaja dikurniakan cahaya mata, berikut adalah panduan yang ditunjukkan Islam, bagaimana kita yang datang berziarah boleh ucapkan, dan doa balas oleh pihak yang diziarahi (iaitu sahabat yang baru dapat anak itu).

Ucapan Selamat (yang datang ziarah) - Doa perlindungan kepada anak, apabila Baginda Rasul SAW berdoa untuk perlindungan Hasan dan Husain, baginda membaca:

terjemahan - "Aku berlindung kepada Allah untukmu berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna, dari segala Syaitan, binatang yang berbisa dan pandangan mata yang jahat." (Hadith riwayat Al-Bukhari 4/119).

Si keluarga yang diziarahi pula membalas doa yang diucap pihak ziarah dengan membaca:

terjemahan - "Sedang orang yang diberi ucapan selamat membalas dengan mengucapkan: "Semoga Allah juga memberkatimu dan melimpahkan kebahagiaan untukmu. Semoga Allah membalasmu dengan sebaik-baik balasan, mengurniakan kepadamu sepertinya dan melipatgandakan pahalamu." (Lihat Al-Adzkar, karya An-Nawawi, halaman 349, dan Shahih Al-Adzkar Nawawi oleh Salim Al-Hilali 2/713).

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...