Follow me on Twitter : @bamnablog

Wednesday, January 26, 2011

Rumusan Kuliyah Ustaz Azhar Idrus

Kuliyah di masjid Pulau Ketam

‎-sekurang2nye 9 tahun baru baligh..klau darh kluar sblum tu bukan darah haid..
-sekurang2nye paling lama 15 hari,klau 16 hari itu darah istihadah..
-klau tgh solat,darah haid kluar serta merta kena berhenti..haram pegang quran..Jumhur ulama’... mengatakan haram bagi perempuan haid membaca al-Quran.
-boleh lalu dlm masjid,tp xleh berhenti..cntoh tertinggal barang dlm msjid,ambik je barang trus blik..xleh duduk..

kita wajib tahu bila kita lahir dlm kalendar Islam..nak tahu klik sni
http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar

soal jawab

1.majlis ilmu lebih afdal dari majlis zikir.
2.bidaah klau perempuan yg membaca doa dgn suara kuat diklangan lelaki..
3.ayam kfc-klau ada darah mengalir haram kita mkn..drh itu najis..klau darah dlm urat dimaafkan pd syarak..boleh m...kn..
4.sunat ckp ktika "majlis mkn"..makruh bercakap ktika mengunyah mknan..
5.budak2 menyanyi boleh..tp klau mak ayah bercita2 nak jd kan anak sbagai penyanyi itu haram..

wallahualam..



Ustaz Azhar Idrus Surau Ladang 20Safar selasa 25/1/2011

Bab Solat Jenazah

-makmun masbuk(MM)-cthoh imam takbir ke 3 baca doa,kita dtg lewat takbir pertama baca al-fatihah..sunat tak angkat jnazah..biar MM slesai solat dhulu..klau angkat MM tgh solat,dah sah..
-jnazah lelaki sunat kpalanye brada di dpn imam..klau pempuan dkat pinggang nye..kalau terbalik pun xpe,dah sah,tp xikut sunnah..
-mayat ade ramai,sunat buat skali gus.klau dtg satu satu,yg dtg dahulu brade dihadapan klau semua llaki..klau bercmpur,lelaki dewasa brada dihadapan,kemudian perempuan,kmudian kanak2..susun ikut berlapis.bukan mlintang..
-klau ade yg warak,warak dlu brade dihadapan imam..walaupun ade menteri kena duk blakg..bukan ikut pangkat,tp ikut ketaqwaan seseorg..
-sunat solat jenazah di masjid kalu dia ahli masjid..sebab itu last dia dtg ke masjid..
-sunat buat 3 saf..kena dpt syafaat..lg ramai lg bagus..kerana makin diperkenankan doa..
-org yg syirik doanye tidak ditrima.oleh itu jgn bg ada org yg syirik solat jenazah..

lain-lain sbgai tmbahan

-bg jin makan xpe..tp percaya kat jin tu dpt menjaga kite itu yg haram..syirik..
-tgok bdminton tu harus,tp blajar agama tu wajib..tgok bdminton smpai dop g surau..brat nanang...
-yakin dgn phD dpt memberi kesenangan,harta bg kesenangan dimasa hdpan itu adalah syirik..
yg betulnye hnya Allah sahaja yg memberi kesenangan..
-ayam lebih mulia dari manusia..sblum subuh ayam dah bangun..tp manusia..pkul 7 baru bangun..


Kitab Bahrul Mahzi

1.mlaknat ayam tgh berkokok itu ditegah oleh syarak..pd satu ketika sahabat Nabi s.a.w. tlah melaknat ayam yg tgh berkokok..lalu nabi menegurnye..biarkan ia berkokok krana ia menyeru manusia utk solat..
-ayam nmpk malaikat rahmat..oleh itu mintalah rahmat dari Allah ktika ayam tgh berkokok..
-kutu anjing pun xleh laknat..
-jgn sebut "laknat" atau "celaka" pd haiwan..marah skalipun,biarlah berpada2.


sources: Akhi Akmal

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...