Follow me on Twitter : @bamnablog

Tuesday, January 6, 2009

JanGaN Tau MiNuM Je...!!!

Tahukah anda secangkir espresso kandungan kafeinnya lebih rendah dari secangkir kopi?

Secangkir kopi mengandung 115 milligram kafein, secangkir espresso mengandungi sekitar 80 mg kafein, sedangkan kopi segera mengandungi sekitar 65 mg kafein. Kopi de-kafein atau bebas kafein ternyata tidak bebas kandungan kafein, dan mengandungi sekitar 3 mg kafein. Satu botol Coca-Cola mengandungi sekitar 23mg kandungan kafein, Pepsi 25mg, dan Mountain Dew 37mg. Teh pula mengandungi sekitar 40 mg kafein, manakala satu auns coklat mengandungi 20 mg.

Kopi adalah stimulan yang terkenal di dunia...4 dari 5 orang Amerika meminum kopi, menghabiskan lebih dari 400 juta cangkir sehari. Di Skandinavia penggunaan kopinya lebih dari 12kg (26lb) per kapita. Dengan lebih dari 25 juta orang yang dipekerjakan di industri ini, kopi menduduki peringkat kedua terbesar dalam perdagangan dunia setelah petroleum.

Walaupun kopi dipercayai telah tumbuh dikawasan pesisir Laut Merah sejak abad ke 7, seorang penulis Arab di abad ke 15, Shehabeddin Ben, menulis bahawa orang-orang Ethiopia telah menikmati minuman kopi jauh lebih lama dari yang pernah dicatatkan. Pada abad ke-16, penanaman kopi ditemukan di dataran Yaman, Arab. Setelah seorang duta besar Turki memperkenalkan kopi kepada Raja Louis XIV pada tahun 1669, dengan cepatnya kopi menyebar ke bangsa Eropah. Beberapa tahun kemudian, orang-orang Belanda memperkenalkan kopi ke pulau Jawa di Indonesia. Pada tahun 1714, seorang warga Perancis, Desclieux, memulakan penanaman kopi secara komersial di kepulauan Martinique. Penanaman kopi kemudian telah merebak dari French Guinea ke Brazil dan Amerika Tengah seterusnya diseluruh dunia.

Coffee beans on tree
Biji kopi ranum siap untuk dipetik

Kopi merupakan biji-bijian dari pohon jenis Coffea. Satu pohon kopi dapat menghasilkan sekitar 1kg (2lb) kopi per tahun. Ada lebih dari 25 jenis kopi, dengan 3 jenis utama yang paling terkenal adalah Robusta, Liberia dan Arabica, yang mewakili 70% dari jumlah pengeluaran.

Kafein dapat meningkatkan daya aspirin dan ubat-ubatan penghilang rasa sakit lainnya,menjadi sebab unsur kafein ditambahkan pada beberapa jenis obat. Ironinya, kafein juga merupakan penyebab utama sakit kepala. Wanita yang mengambil 2 gelas atau lebih setiap hari terdedah risiko mengalami kerapuhan tulang (osteoporosis). Tapi hal ini dapat diatasi dengan mengambil susu atau yoghurt untuk meningkatkan kandungan kalsium tulang. Banyak hasil penyelidikan yang mengaitkan bahawa kafein dapat mengurangkan tingkat kesuburan, dan bila diminum ketika kehamilan dapat mengakibatkan kecacatan pada bayi dalam kandungan...

Kafein dapat dihilangkan dari kopi dengan cara mencampurkan biji kopi yang masih hijau dengan larutan chlorinated hydrocarbon. Kopi segera pula diperoleh dengan cara mencampurkan biji kopi yang digiling dan direbus dengan air panas. Air rebusan tersebut kemudian diwapkan secara sedutan dalam tekanan tinggi, yang akhirnya akan meninggalkan serbuk kopi halus. Pada beberapa produk, biji kopi ditambah dengan chicory (sejenis tumbuhan liar), ara, kurma, malt, atau barli, yang rasanya akan menyerupai rasa kopi asli.

1 comments:

mus said...

xde kopi pn sakit kepala,
ade kopi pn sakit kepala gak.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...